Rekreacja ruchowa i terapeutyczna

Sport to zdrowie

Ruch jest biologiczną potrzebą organizmu. Ruch jest życiem, życie jest ruchem.

Od ponad roku, w czasie pandemii mniej się ruszamy, bo musieliśmy ograniczyć kontakty, a tym samym (paradoksalnie) chroniąc się przed ryzykiem zachorowania na covid-19 zmniejszaliśmy naszą odporność (niestety) .

Cierpimy teraz na niedobór ruchu (hipokrazja), który może wywołać wiele chorób cywilizacyjnych: nadciśnienie, nadwagę, deformacje kręgosłupa.

Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna korzystnie wpływa na organizm, funkcjonowanie umysłu i jednocześnie zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe.

Już w XVI wieku, Wojciech Oczko, lekarz królów mawiał: „Ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas gdy żaden lek nie zastąpi ruchu”.

Główne korzyści wynikające z uprawiania sportu i regularnej aktywności fizycznej to: zmniejszenie ryzyka otyłości, zmniejszenie ryzyka chorób serca, obniżenie profilu lipidowego, w tym cholesterolu, zmniejszone ryzyko zachorowania na raka, zapobieganie rozwojowi nadciśnienia tętniczego, wzmocnienie mięśni i kości, zdrowie umysłowe i lepsze samopoczucie.

Zdajemy sobie sprawę, że właśnie teraz większość z nas chciałaby wrócić do naszych wcześniejszych aktywności. Dlatego też, jeżeli tylko to będzie możliwe – mamy nadzieję, że od początku nowego roku akademickiego – wznowimy zajęcia z gimnastyki na sali i pływalni, a także spacery z kijkami nordic walking, pływania i tańców w kręgu. Mamy także przewidziane zajęcia na siłowni w ChAT.

Jesteśmy przekonani, że do tego typu zajęć nie trzeba szczególnie namawiać, bo oprócz poprawy naszej kondycji fizycznej zyskamy lepsze samopoczucie psychiczne.

W każdym wieku ruszajmy się, w miarę naszych możliwości.

A co nam mówi Biblia na temat aktywności? „Bo jeżeli męczysz się, biegnąc z pieszymi, to jakże pójdziesz w zawody z jeźdźcami?” (Jr 12,5).

Porada ta jest zachętą do większej gotowości do służby Bożej, jednak możemy się nią zainspirować w odniesieniu do naszej aktywności fizycznej; nie porównujmy się do słabszych od siebie, dążmy do poziomu tych lepszych.

Opracowała: Maria Szyrle